🎯 EliteVieuw IPTV Expert Inzicht

Als Nederlandse IPTV specialist delen we de nieuwste ontwikkelingen in streaming, technologie en entertainment. Ontdek professionele inzichten, praktische tips en actuele trends voor de beste IPTV-ervaring in heel Nederland.

Amsterdam
Rotterdam
Den Haag
Utrecht
Eindhoven
Groningen
Tilburg
Almere
Breda
Nijmegen
Apeldoorn
Arnhem
✅ Nederlandse Service
⚡ 24/7 Support
💯 4K Kwaliteit
🔒 Veilig & Betrouwbaar



Een eerlijker speelveld ten opzichte van internationale techgiganten en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content. Dat vragen de Vlaamse private zenders Play en VTM aan Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter (N-VA) en de onderhandelaars voor een nieuwe federale regering. Anders dreigen ze vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, stellen ze. 
50 miljoen euro inkomsten minder, en dat jaarlijks tegen 2029. Het beeld dat het onderzoek van consultancybureau PMP schetst van de Vlaamse private omroepen VTM en Play is somber.
Daarom trekken de zenders aan de alarmbel: "De kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder dalen. Die druk voelen we al jaren", zegt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, Radio en Streaming van DPG Media. "Als er niet ingegrepen wordt, dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te zijn." 
Reden voor die slechte cijfers is volgens oneerlijke concurrentie van internationale techgiganten. Denk aan Netflix, Google en Amazon, maar ook TikTok speelt een rol.
De techgiganten overspoelen de advertentiemarkt. Ze moeten zich niet houden aan de strenge reclamebeperkingen, die wel gelden voor de Vlaamse private zenders. Die laatste lopen daardoor zo'n 20 miljoen euro per jaar mis, omdat adverteerders liever elders investeren. 
Ook aan distributiezijde loopt het fout. Het zogenoemde cord cutting zorgt ervoor dat gebruikers hun traditioneel televisieabonnement opzeggen en overschakelen naar streamingdiensten. Zo'n 600.000 kabelabonnementen zullen in de komende jaren afgezegd worden. Daartegenover staat een verlies van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten. 
VTM en Play?
VTM maakt deel uit van DPG Media. Die mediagroep is niet alleen actief in ons land, maar ook in Nederland en Denemarken. Ze omvat verschillende televisie-, radio-, kranten-, tijdschriften- en onlinemerken. Naast VTM is dat bijvoorbeeld de krant De Morgen bij ons en de Volkskrant in Nederland.
Televisiezender Play maakt deel uit van Play Media, een Belgisch mediabedrijf in handen van de Telenet Group. Play Media beheert meerdere radio- en televisiekanalen en is ook online actief. Naast de verschillende Play-televisiezenders is er bijvoorbeeld ook radiozender Play Nostalgie.  
Om hun hachje te redden, vragen de private zenders Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter (N-VA) en de federale onderhandelaars maatregelen te nemen. 
De overheid moet ons helpen, enkel dan kunnen we onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze mediasector versterken
“Alleen een ambitieus mediabeleid kan ons verder helpen", stelt Jeroen Bronselaer, CEO van Play Media. "De overheid moet ons helpen, enkel dan kunnen we onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze mediasector versterken." 
Die maatregelen moeten een eerlijker speelveld garanderen ten opzichte van de internationale techgiganten. Daarbij moet vooral een fiscaal gunstig kader gecreëerd worden voor adverteerders. Zo hopen de zenders dat zij hun reclamebudgetten niet langer zullen spenderen bij Netflix en co, maar weer zullen kiezen voor lokale media. 
De private zenders zijn dus vooral op zoek naar (financiële) zuurstof. Naar eigen zeggen zorgt hun content voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie. Ze stellen dat hun aanbod meer is dan enkel entertainment, dat het bijdraagt aan de identiteit en de creativiteit van de Vlaamse gemeenschap. Ook economisch gezien dragen ze een serieus steentje bij: een jaarlijkse omzet van 2 miljard euro en 7.000 jobs. 
Als er geen maatregelen komen, spreken ze in eerste instantie over besparen op programma's. Concreet zou het gaan om een kwart minder bestellingen bij Vlaamse productiehuizen. 700 jobs komen daardoor in gevaar. Op termijn zouden zenders, als het beleid ongewijzigd blijft, gewoon verdwijnen. 
Zelf zetten de zenders wel al in op digitale platformen, zoals Go Play en VTM GO, om hun dalende inkomsten te compenseren. "De inspanningen kunnen het verlies niet volledig compenseren", zegt Bronselaer. "We blijven niet bij de pakken zitten", besluit Lodewyckx. "We zullen blijven investeren in lokale content, digitale platformen en innovatie." 
Minister van Media: "Inzetten op gelijk speelveld en advertentiemarkt"
Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter (N-VA) deelt de bezorgdheid van VTM en Play, zegt ze in De Ochtend op Radio 1. Meteen de reden waarom de Vlaamse regering volgens haar al een versnelling hoger heeft geschakeld om op die veranderende abonnementen- en advertentiemarkt in te spelen.
"Zo willen we zorgen voor een gelijk speelveld voor Vlaamse en internationale spelers. Daarom verplichten we vanaf 1 januari platformen als YouTube, Facebook, Instagram en TikTok om te investeren in Vlaamse producties. Een primeur in Europa, de Deense minister van Cultuur sprak me er gisteren nog over aan."
Ook kijkt de Vlaamse regering hoe ze kan helpen op de advertentiemarkt. "Daar hebben we ingezet op innovatie. We lieten een nieuw meetsysteem creëren waardoor we beter weten hoe de Vlaming naar televisie kijkt. Met die data kunnen we naar adverteerders stappen en aantonen dat het interessant is om bij Vlaamse omroepen te adverteren."
Als je vandaag een smart-tv koopt, toont het startscherm de Vlaamse tv-apps niet. Via wetgeving kan je proberen opleggen dat dat wel gebeurt."
Van Achter begrijpt dat de Vlaamse omroepen niet opgezet zijn met reclamebeperkingen voor bijvoorbeeld minderjarigen. "Zulke beperkingen kunnen een pervers effect hebben. Het is heel moeilijk om aan internationale spelers beperkingen op te leggen, dus zij kunnen alsnog reclame maken voor bijvoorbeeld alcohol. De advertenties zijn nog steeds te zien, maar de Vlaamse omroepen lopen inkomsten mis."
Verder wil Van Achter Vlaamse tv-apps meer zichtbaar en vindbaar maken op smart-tv's. "Als je vandaag een smart-tv koopt, staat er bijvoorbeeld een knopje van Netflix op je afstandsbediening. Het startscherm toont niet de Vlaamse apps. Via wetgeving kan je proberen opleggen dat dat wel gebeurt, waardoor een enorme barrière weg zou vallen."
Commerciële tv-omroepen vrezen voor hun toekomst, minister: "Inzetten op gelijk speelveld en advertentiemarkt"
Lees ook
Meest gelezen
Een uitzending van De Afspraak bijwonen?
Bart en Fatma nodigen je uit in de studio om de gesprekken vanop de eerste rij mee te volgen.

source

24 uur IPTV test actie met 10% korting op jaarabonnement EliteVieuw
Welkomstaanbieding voor nieuwe klanten

10% KORTING

Beslis je binnen 24 uur na je test? Dan ontvang je 10% korting op je abonnement.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.