De bioscoopsector staat wereldwijd onder druk – en niet alleen door stakingen of een zwak filmaanbod. Steeds meer consumenten kijken bioscoopfilms thuis via illegale IPTV-diensten, vaak al tijdens de bioscooprelease, waaronder de populaire film Minecraft. Dit leidt tot forse verliezen in kaartverkoop en omzet. Het laat zien dat illegale IPTV niet alleen impact heeft voor streamingdiensten, zoals Netflix en Videoland, maar ook voor filmhuizen en bioscopen.
In Nederland zagen bioscopen in 2024 opnieuw een terugloop in bezoekersaantallen en het is af te vragen of 2025 een beter jaar gaat worden. Distributeurs wijzen op een mager aanbod door de Hollywood-stakingen, maar achter de schermen speelt meer. Met een illegaal IPTV-abonnement van een tientje per maand kunnen kijkers zonder moeite nieuwe bioscoopfilms streamen, nog voordat ze uit de zalen zijn verdwenen.
Volgens de Europese Unie is Nederland één van koplopers in het gebruik van illegale IPTV, meer dan 1 miljoen Nederlanders maken er minimaal gebruik van, maar het betreft een oud onderzoek uit 2021 en naar verwachting is het illegaal gebruik verdubbeld.
Uit een EU-onderzoek blijkt dat illegale IPTV-diensten in 2018 al €941,7 miljoen aan omzet genereerden, waarvan meer dan de helft in slechts drie landen: het VK, Frankrijk en Duitsland. In Zweden heeft meer dan 20% van de huishoudens toegang tot illegale IPTV, wat leidt tot een jaarlijkse schade van circa SEK 1,25 miljard voor de media-industrie (zie: Nordisk Film & TV Fond, 2024). In de VS kan het voorkomen van piraterij van één grote filmrelease tussen de $130 en $280 miljoen extra inkomsten opleveren, blijkt uit onderzoek. Uit een ander onderzoek blijkt dat een pre-release piraterij zorgt gemiddeld voor een omzetdaling van 19,1% per film ( zie: Carnegie Mellon University). De totale schade voor de Amerikaanse filmindustrie door piraterij wordt geschat tussen de $6,1 en $18,5 miljard per jaar.
Minder kaartverkoop betekent minder omzet, minder investeringen in programmering en innovatie, en zelfs het risico op sluiting van bioscopen. Vooral kleinere filmhuizen in Nederland merken dat ze moeite hebben om het hoofd boven water te houden. En als illegaal aanbod aantrekkelijker én goedkoper blijft dan een avondje uit, verliest de sector langzaam zijn bestaansrecht.
Op de achtergrond wordt er wél actie ondernomen. De FIOD voert regelmatig invallen uit tegen IPTV-aanbieders, vaak in samenwerking met Europese opsporingsdiensten. Stichting BREIN zet het onderwerp structureel op de agenda door aanbieders op te sporen, civiele rechtszaken te starten en platformen offline te laten halen. In 2023 sloot BREIN nog meer dan 350 illegale IPTV-aanbieders of resellers af. Opvallend genoeg ontbreekt politieke urgentie in Den Haag. Er zijn tot nu toe geen Kamervragen gesteld over de impact van illegale IPTV op de bioscoopsector, noch over mogelijke versterking van handhaving of bewustwording. Dat is opmerkelijk gezien de schade voor de entertainment sector groot is.
Banijay Benelux Studio’s zijn als eerste studio’s in Nederland Albert-gecertificeerd
Marc Adriani (BNR): “Commerciëler maken NPO schaadt commerciële omroepen”
Het zoveelste bangmakerij anti-IPTV propaganda stukje met aannames en speculaties. Ondertussen wordt IPTV groter en groter en is er nog geen einde in zicht dat het gaat stoppen zolang streamingdiensten een godsvermogen vragen aan de klant voor hun diensten. Pas als dat beter te behappen is zal het geleidelijk af gaan nemen, dus doe daar dan wat aan.
Maar als ze minder geld vragen, dan zal de content ook minder worden. En de meeste streamingdiensten (op bv Netflix na) verdienen nu eigenlijk al geen geld.
Dat wordt dan gezegd ja, maar dat hoeft per definitie niet zo te zijn. Het zijn alleen maar flut argumenten om hun abo’s duur te houden net als het schermen met ‘inflatie’ dit ‘inflatie’ dat. Het zelfde geld voor streamers die voetbal/sport uitzenden z.g.n. ‘omdat de rechten duur zijn of duurder worden’.
Twee meningen: iptv is gezien de gemiddelde kosten van, laten we zeggen, 2 streamingsplatformen is 15-20 euro, 95% kijk ik niet t.o.v. iptv voor 7,50 waarbij ik precies de content kan kijken die ik wil (vaak is de gewilde content te zien op minimaal 4 platformen), dan is het rekensommetje snel gemaakt).
Daarbij moet je ook een tv abbo afnemen bij de provider.
Aan de andere kant, streamingsbedrijven zijn commerciële bedrijven, simpel gezegd, elk bedrijf wil geld verdienen, dus mogen ze ook een bedrag berekenen waarop ze verdienen.
Dat bioscopen last schijnen te hebben van illegale praktijken is niet nieuw. Er wordt al decennia lang geklaagd. Eerst vanwege cd-tjes kopiëren, toen Usenet en torrents. En nu is iptv dus de boosdoener. Maar – surprise, surprise – er zijn in elke respectabele plaats in Nederland nog steeds één of meer bioscopen actief. Degenen die de illegale storm door de jaren heen hebben overleefd, hebben zich aangepast aan de nieuwe eisen van de tijd en zijn zich gaan focussen op ‘de bioscoopbeleving’. Een gezellig avondje uit met hapjes en drankjes én een leuke film op groot formaat. Vergelijk het met cafébezoek. Waarom betaal je daar een topprijs voor een pilsje, terwijl je precies hetzelde product veel goedkoper in de supermarkt kunt kopen en thuis op kunt drinken? Je gaat naar de kroeg voor de sfeer. En daar mag dan klaarblijkelijk een hoger prijskaartje aan hangen.
Niet iptv zorgt ervoor dat je niet meer naar de bioscoop gaat. Maar de belachelijke prijzen in de bioscoop. Bioscoop is gewoon veel te duur geworden. Eten en drinken is ook niet te betalen in bioscoop. Dat is de reden dat mensen thuis blijven. Ze willen wel, maar kunnen niet meer.
Inderdaad, dat zegt zelfs Kinepolis in een reactie op dit nieuws in een krantenbericht
Mijn mening, bioscoop is te duur, daarmee bedoel ik vooral de beleving en aanbod. Voor mij persoonlijk maakt dat de bioscoop onaantrekkelijk. Te hard geluid maakt een film niet beter. Veel films zijn wat betreft verhaallijn een acteurs gewoon bagger. Veel films heb ik niet gezien, maar ook echt niet gemist.
Ach Spreekbuis dan weet je toch dat het weer een hoop gelul in mhet luchtledige is
Want met iets beters kunnen ze niet komen
Waneer brengen jullie eens echt nueuws
i p v. regelrechte onzib
Ach Spreekbuis dan weet je toch dat het weer een hoop gelul in het luchtledige is
Want met iets beters kunnen ze niet komen
Waneer brengen jullie eens echt nieuws
i p v. regelrechte onzin
Volgens mij valt het met muziek downloaden ‘uit illegale bron’ tegenwoordig wel mee. Spotify brengt een hoop.
Vroeger was het grote scherm in de bioscoop een beleving, nu kun je thuis met Dolby Atmos en je 65″ Oled een gelijke of zelfs betere ervaring hebben.
Beter zou zijn het distributiesysteem van bioscopen onder de loep te nemen en de nieuwste films door de bioscoop te laten streamen tegen de prijs van een bioscoopkaartje en dan op de dag van de premiere ipv de streaming release-datum laat in te stellen.
Na een half jaar kunnen de producties verkocht worden aan de streamingdiensten.
Ik ga liever naar de bioscoop dan een film op de tv. Alleen de reden dat ik zo bar weinig naar de bioscoop ga zijn toch echt de prijzen van versnaperingen. Dit is helemaal uit balans. Daar komt bij dat er vrijwel geen goede films meer worden gemaakt. Slappe aftreksels van oude verhalen, 2e rangs acteurs. De bioscoopfilm begint steeds meer op een reguliere Netflix roman te lijken
Dat ze de prijzen van hun tickets nog wat hoger maken 😂
Denken jullie nu werkelijk dat al die allochtonen die iptv kijken in Nederland ook maar een keer naar de bioscoop wilden gaan slechts 10% Nederlander kijkt via iptv
Persoonlijk geloof ik niet zo in het fabeltje dat het bioscoopgebruik minder is geworden door iptv. Persoonlijk ken ik ook weinig mensen die er gebruik van maken. Ikzelf ga eigenlijk nooit meer naar de bios vanwege de hoge prijzen. De snacks en drinken zijn extreem duur. Met 4 personen popcorn, etc en drinken is heel snel 40 tot 50 euro (zonder de kaartjes !)
Ik heb een abonnement op de bioscoop. Ga circa 2 tot 3 keer per week naar de bioscoop. Ik noem het goedkoop. 22 euro kost het abonnement me. En ik koop zelden popcorn of.iets dergelijks.
Precies, maar hier zitten geen echte filmliefhebbers, azijnzeikers.
Het leven is duur en de vaste lasten blijven stijgen.
Het energiesteunfonds is in record tijd ‘uitverkocht’.
Ook de populaire streamings diensten zijn in prijs gestegen.
Veel huishoudens hebben moeite om rond te komen.
Als morgen de zon niet meer op gaat, lees op spreekbuis dat IPTV daar de schuld van is.
Is er iets negatiefs te melden over IPTV, dan wordt dat hier opgeklopt weergegeven, op een verre van professionele manier.
Voor een tientje per maand je internet verbinding openstellen voor criminele oganisaties, goh wat een goed idee. Meewerken aan DDOS aanvallen voor een tientje per maand, goh wat een goed idee. Voor een tientje per maand stelen van streamingdiensten, bioscopen, filmmakers, etc, goh wat een goed idee…. maar wel klagen als facebook een foto zou kunnen gebruiken die ze zelf online zetten, tjonge wat een mentaliteit.
In mijn omgeving zitten een aantal filmliefhebbers die vroeger zeker maandelijks naar de bioscoop gingen.
Als ik hen vraag naar de redenen waarom ze tegenwoordig nog maar een paar keer per jaar gaan:
* Prijzen (12+ euro p.p.)
* “Ik heb thuis ook een prima ervaring” (grote TV en goede geluidsset)
* Ik kijk de film over een maand of wat wel via Netflix
Van de 3 personen in mijn omgeving die ik gevraagd heb (en die regelmatig gingen) hebben er 0 (nul) een illegaal IPTV abonnement.
Maar ja, we kunnen natuurlijk Netflix en HBO Max moeilijk de schuld geven, dan is het makkelijker om te wijzen naar IPTV…
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
*
*
Copyright © 2019 Spreekbuis