🎯 EliteVieuw IPTV Expert Inzicht

Als Nederlandse IPTV specialist delen we de nieuwste ontwikkelingen in streaming, technologie en entertainment. Ontdek professionele inzichten, praktische tips en actuele trends voor de beste IPTV-ervaring in heel Nederland.

Amsterdam
Rotterdam
Den Haag
Utrecht
Eindhoven
Groningen
Tilburg
Almere
Breda
Nijmegen
Apeldoorn
Arnhem
✅ Nederlandse Service
⚡ 24/7 Support
💯 4K Kwaliteit
🔒 Veilig & Betrouwbaar



Actief streaminggedrag van de Vlaming volgens de digimeter 2024
MoviePulpers, benieuwd naar een overzicht van het gebruik van streamingdiensten in België? Zo’n 57% van de Vlamingen in België heeft toegang tot minstens één betalend streamingabonnement volgens de digimeter 2024 en daarbij stagneert het zogenaamde SVOD-bereik in Vlaanderen sinds 2022 bij bijna 6 op 10 Vlamingen. Bijna alle Vlamingen die een betalend abonnement bezitten, zijn weliswaar actief gebruiker van die platformen, maar zowel in termen van bereik als het engagement noteren we nauwelijks nog verdere groei. Met wekelijks 47% (-2) &  dagelijks 19% (+1) gebruikers ligt het engagement met SVOD (=Netflix, Disney Plus, Streamz, Prime Video, HBO Max,…) wel nog steeds beduidend hoger dan BVOD (= VRT Max, VTM Go, GoPlay). Qua marktaandeel blijven de verhoudingen gerespecteerd en quasi ongewijzigd: tegenover de helft van de Vlamingen (47%, -1) die Netflix heeft, is dat respectievelijk 19% (-2), 16% (+1) en 11% (+2) voor Disney Plus, Streamz & Amazon Prime Video. Nieuwkomer HBO Max België tikt in Vlaanderen af op 4% wat ongeveer hetzelfde is als Apple TV Plus. Bijna 1/3de van de Vlamingen (29%, +2) heeft toegang tot 2 of meer abonnementen en gebruikt deze ook.

 
Netflix logo animation
Netflix spant nog steeds de kroon in Vlaanderen onlangs zijn magere toename in de bibliotheek tegenwoordig, maar daalt lichtjes in bereik (47%, -1). Qua engagement zien we vooral dalingen bij de
jongeren: Bij de 18-24-jarigen stemt nog 61% (-6) maandelijks en 47% (-12) wekelijks af op Netflix, terwijl dit op dagelijks vlak stabiel blijft (19%, -1). Bij de 25-34-jarigen zien we ook sterke dalingen, zowel op maandelijks (62%, -5), wekelijks (52%, -8) als dagelijks (16%, -7) niveau. Opvallened, het dagelijks gebruik van Netflix bij jongeren komt zo weer op een vergelijkbaar niveau als met het aantal jongeren dat dagelijks live tv kijkt.
Streamen die jongeren dan plots minder? Neen. Ze lijken momenteel vooral de bordjes van een aantal andere, nieuwere SVOD-platformen leeg te eten.
Disney Plus 2024 logo
Disney+ kwam eind 2020 naar Vlaanderen, en schoot meteen stevig uit de startblokken. Momenteel lijkt het marktaandeel echter wat te stagneren op 1/5de van de Vlaamse markt (19%, -2); en wordt de achterstand op Netflix niet verder ingelopen. In tegenstelling tot Netflix kent Disney Plus nauwelijks engagementsverlies bij jongeren. Bij de 18-24-jarigen zien we het bereik naar 34% (+5) oplopen, en zien we dat 29% (+2) dat ook actief gebruikt. Bij de 25-34-jarigen ligt het actief gebruik op 35% (-3). Om zoals Netflix echter ook een dagelijkse gewoonte te worden bij een deel van de Vlamingen, lijkt Disney+ (voorlopig) te weinig te kunnen bieden. Slechts voor 3% (-1) is Disney+ een dagelijkse referentie in het
kijkpatroon.
Streamz_logo
Van alle andere streamingplatformen doet het lokale Streamz-platform met het internationale aanbod van Paramount Plus het best. Naast Netflix en Disney Plus is dit het 3de grootste betalende streamingplatform in Vlaanderen. Dit jaar verstevigt Streamz deze positie, zowel in termen van bereik als engagement. Streamz bereikt nu 16% (+1) van de Vlamingen, en ruim een kwart van de jongeren: 24% (+2) van de 18-24-jarigen en 30% (+5) van de 25-34-jarigen. Bij de 35-44-jarigen is dat ondertussen ook 20% (+3). In termen van engagement zien we de toename vooral in die laatste twee leeftijdscategorieën: respectievelijk 26% (+4) & 19% (+5) actieve Streamz-gebruikers bij de 25-34-jarigen en 35-44-jarigen; of 19% (+2) en 13% (+2) op wekelijks gebruiksniveau. Bij de jongsten stabiliseert het maandelijks (20%, =) en wekelijks (13% -1) Streamz-gebruik. Bij deze leeftijdsgroep zien we een dubbele beweging: Enerzijds zien we jongeren van wie de kijkpatronen meer naar sociale media migreren. Anderzijds zien we jongeren met een intenser gebruik, maar waar dit intensere gebruik vermoedelijk kannibaliserend is op de tijd die ze op de BVOD-zenderplatformen spenderen
De groei van Amazon Prime Video (11%, +2) kan voornamelijk verklaard worden door het stijgend bereik bij de 18-24-jarigen (18%, +10) die dat platform aan het verkennen zijn en het feit dat meer & meer Belgen shoppen op Amazon.com.be en in verleiding komen tot Prime-abonnement met gratis verzending. HBO Max (4%) & Apple TV+ (4%, +1) bereiken ondertussen nog geen 5% van de Vlamingen wat toch wel een verrassing is.
3 op de 10 Vlamingen (29%, +2) heeft toegang tot 2 of meer abonnementen; en ook het engagement blijft hetzelfde. Respectievelijk 26% (+1), 19% (=) en 4% (=) Vlamingen kijken maandelijks, wekelijks en dagelijks naar videocontent via meer dan één betalend SVOD-platform. Het aantal Vlamingen dat drie of meer betalende streamingplatformen heeft, blijft beperkt tot 13% (+2) en dat zien we voornamelijk bij de ‘Crossmediale gemakskijker’ (35%). Ongeacht het aantal streamingplatformen, zien we niet altijd een even grote loyaliteit ten opzichte van die platformen. Enerzijds kijkt een derde (30%) van de streamende Vlamingen via gedeelde accounts met andere huishoudens. Anderzijds is er het sterker wordende toeristenbus-fenomeen: even betalen en opstappen om het bordje van één platform te bezoeken en leeg te eten, om dan snel weer af te stappen en de betaling te stoppen alvorens op een nieuw platform te stappen. Van de Vlamingen die het afgelopen jaar een SVOD-abonnement hebben stopgezet, geeft bijna de helft (47%) aan dat ze erna een ander streamingabonnement hebben opgestart.
Het doorknippen van de kabel hoeft niet onmiddellijk gelijk te staan met het doorknippen van de navelstreng met het lokale zenderaanbod. Elk van die zenders heeft met gratis platformen als VRT MAX, VTM GO of GoPlay immers ook een online toegangspoort tot zowel live als streaming content. Voor de meerderheid van de Vlamingen zijn de gratis BVOD-zenderplatformen slechts één van de vele platformen waaruit men content kiest. In termen van bereik zijn de zenders er met deze platformen in geslaagd hun voet naast die van de betalende SVOD-platformen te plaatsen. Op het vlak van dit bereik zien we echter niet zoveel groei meer en zelfs tekens van saturatie. Meer dan de helft (52%, +1) van de Vlamingen is een actief gebruiker van de gratis BVOD-zenderplatformen. 56% (=) als we daar de platformen van de operatoren, zoals Telenet TV of Proximus Pickx, bijnemen. Daarmee hebben we vandaag ongeveer evenveel actieve BVOD-gebruikers (52%, +1) als SVOD-gebruikers (55%, -1) in Vlaanderen. Maar dat zijn niet altijd dezelfde personen. 33% (-1) is een actief gebruiker van beide soorten platformen; maar 19% (+2) maakt voor online streamen exclusief gebruik van gratis BVOD-zenderplatformen, zonder actief gebruik van betalende SVOD-platformen. Net als voor de betalende SVOD-platformen, lijken ook de gratis BVOD-zenderplatformen op een soort van bereiksplafond te botsen. Met 52% (+1) actieve gebruikers, blijft het BVOD-engagement relatief stabiel, en zien we nauwelijks wijzigingen in de marktaandelen van de verschillende zenderplatformen. Maar binnen een aantal leeftijdsgroepen zien we wel opvallende fluctuaties: Bij de 18-24-jarigen, zien we het aantal actieve gebruikers van BVOD-zenderplatformen naar 57% (-7) zakken. Deze daling is wellicht te wijten aan verschuivend kijkgedrag van jongeren naar sociale media en SVOD (of nieuwe betalende varianten zoals VTM GO+). Bij de kabelknippende 25-34-jarigen zien we dan het omgekeerde: een stijging voor de BVOD-zenderplatformen naar 68% (+7) actieve gebruikers. Deze conclusie
trekt zich ook op een meer intensief gebruiksniveau door: 1 op 3 Vlamingen blijft minstens wekelijks op de gratis BVOD-zenderplatformen afstemmen (33%, -2). Dit percentage is opnieuw dalend bij 18-24-jarigen (27%, -13) en stijgend bij 25-34-jarigen (43%, +3). Ook als we apart naar de verschillende merken kijken, zien we eenzelfde trend: een stabiliserend aantal actieve gebruikers, maar een dalend engagement bij vooral de 18-24-jarigen.
Het lijkt duidelijk te zijn dat er maar ruimte is voor 2-3 SVOD-abonnementen in het budget van de Vlaming waarbij één op regelmatige basis zal ingewisseld worden. Deze afvaller zal hoe soelaas gaan zoeken in advertenties op zijn SVOD-platform om de prijzen te blijven drukken. Maar de vraag zal eerder worden hoe de platformen met elkaar gaan integreren of consolideren in de toekomst.
Het wordt ook uitkijken naar hoe AI geïntroduceerd zal worden binnen streamingdiensten om de kijker gemakkelijker naar zijn aanbod te lokken. Maar tot slot is het overduidelijk dat we meer verwachten van technologie in 2025: het techno-optimisme van de jaren 2000 wordt stilletjes aan omgeruild door technorealisme en met de huidige tech-oligarchen & Trump die zelfs zorgen voor techno-pessimisme.





Well Hello There!Stranger! / + / on deviMov devMov

source

24 uur IPTV test actie met 10% korting op jaarabonnement EliteVieuw
Welkomstaanbieding voor nieuwe klanten

10% KORTING

Beslis je binnen 24 uur na je test? Dan ontvang je 10% korting op je abonnement.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.